Mjesec borbe protiv ovisnosti

Kategorija: Psihološki kutak
Autor: Maja Mendler
Datum: 16. prosinca 2025.

Mjesec borbe protiv ovisnosti, koji se svake godine obilježava od 15. studenog do 15. prosinaca, ovaj smo puta odlučili posvetiti videoigrama i problemima koje njihovo korištenje, ako nije kontrolirano i prevladava u odnosu na ostale slobodne aktivnosti, može ostaviti na mentalno zdravlje mladih.

Igranje videoigara, kao način provođenja slobodnog vremena doživjelo je snažan porast u svim dobnim skupinama. Tako je istraživanje provedeno u Hrvatskoj (UNICEF, Mreža mladih Hrvatske, 2023.) pokazalo da polovica mladih igra video igrice svaki dan, a trećina više puta tjedno. Dakle, preko 80% mladih aktivni su u svijetu videoigara. Isto istraživanje pokazalo je da 70% mladih provodi više od 1 sat dnevno u videoigrama, a otprilike trećina njih više od 3 sata dnevno. Razlike u učestalost igranja postoje i s obzirom na spol, tako mladići igraju puno češće nego djevojke (Razum i Glavak-Tkalić, 2025).

Igranje videoigara koje su primjerene dobi djece i mladih je zabavno i može imati brojne koristi. Prednosti igranja videoigara mogu biti:

  • razvoj kognitivnih sposobnosti: pažnje i koncentracije, pamćenja, prostorne orijentacije, planiranja i analize prednosti i nedostataka različitih strategija, rješavanje problema
  • razvijanje suradnje s drugima: razvijanje timskog duha u multiplayer igrama, povezivanje s vršnjacima sličnog interesa, stvaranje prijateljstva
  • emocionalna dobrobit: smanjenje stresa i opuštanje, povećanje osjećaja postignuća, zabava

Na što roditelji trebaju obratiti pozornosti?

Roditelji i skrbnici trebaju biti upoznati s time kakve videoigre njihova djeca ili tinejdžeri igraju. Većina igara je na Internetu i to mladima omogućava komunikaciju s drugim vršnjacima, što smo već istaknuli kao prednosti, ali to može biti i velika opasnost ako znači povezivanje s nepoznatim i potencijalno opasnim ljudima. Također, ukoliko su roditelji upoznati s time kakve videoigre mladi igraju onda im sigurno neće promaknuti nasilni i seksualni sadržaji koje neke igre sadrže.

Sve igre moraju imati oznaku za koju dob su primjerene. To su PEGI oznake i jedinstvene su za cijelu Europu (PEGI 3, PEGI 7, PEGI 12, PEGI 16, PEGI 18).

Još neki nedostaci igranja videoigara su:

  • socijalna izolacija: manje vremena s obitelji i prijateljima, loše socijalne vještine, odustajanje od hobija
  • negativan utjecaj na fizičko zdravlje: poremećaji spavanja, umor, smanjeno kretanje, problemi s držanjem i vidom
  • negativan utjecaj na školski uspjeh: smanjena motivacija za učenjem i izvršavanjem obaveza, loša organizacija vremena
  • izloženost neprimjerenim sadržajima može uzrokovati agresivne misli i ponašanje
  • online nasilje
  • može izazvati ovisnost

 

Kako roditelji i skrbnici mogu utjecati na navike djece i mladih vezane uz igranje videoigara?

  • djeca u predškolskoj dobi uopće ne bi trebala igrati videoigre
  • provjeriti dobne oznake igara koje djeca i mladi igraju
  • igrati videoigre sa svojom djecom kako bi se upoznali sa sadržajem i kontekstom
  • postaviti jasna pravila vezana uz vrijeme provedeno u igranju, kod kuće i izvan nje
  • razgovarati s djecom o mogućim opasnostima koje mogu nastati ako se upuštaju u razgovore s nepoznatim ljudima na Internetu
  • dopustiti igranje videoigara u prostorima kuće u kojima mogu biti pod nadzorom
  • postaviti jasna ograničenja vezana uz vrijeme provedeno na ekranima
  • dopustiti igranje videoigara nakon izvršenih obaveza vezanih uz školu i drugih obaveza
  • ohrabrivati uključivanje u izvannastavne i izvanškolske aktivnosti
  • pratiti znakove kod djece koji upućuju na probleme s videoigrama (npr. promjene u navikama spavanja, izoliranje od prijatelja i obitelji, promjene u ponašanju, zanemarivanje školskih obaveza, pojava napetosti, nemira kad se videoigre ne mogu igrati, neuspješno održavanje obećanja da će doći do promjene ponašanja…)

Ako ste zabrinuti za svoje dijete, prijatelja/icu ili kolegu/icu iz razreda obratite se stručnjacima za mentalno zdravlje. Ovisnost ostavlja posljedice na cjelokupni život pojedinca i utječe na cijelu obitelj. Ali ovisnost je i stanje koje se može uspješno liječiti, ako osoba dobije podršku, razumijevanje i osjeti da nije sama.

 

SKALA SAMOPROCJENE PROBLEMATIČNOSTI IGRANJA VIDEOIGARA:

Koliko ste puta u zadnjih 12 mjeseci….

1 – nikada     2 – rijetko     3 – ponekad     4 – često     5 – vrlo često

… pomislili da vam je teško kontrolirati svoje igranje videoigara (online i offline, igranih na bilo kojoj platformi, npr. računalo, mobilni telefon, igraća konzola)?

… davali sve veći prioritet igranju videoigara ispred svojih drugih interesa i svakodnevnih aktivnosti?

… nastavljali igrati videoigre unatoč pojavi negativnih posljedica?

… iskusili značajne probleme u životu (npr. osobne, obiteljske, probleme u druženju s ljudima, probleme u školi, probleme na poslu) zbog toga koliko intenzivno igrate videoigre?

 

Ukupni rezultati mogu se dobiti…

…zbrajanjem svih odgovora danih na pitanja i mogu varirati od minimalno 4 do maksimalno 20 bodova, pri čemu viši rezultati ukazuju na veći stupanj poremećaja igranja. Ako ispitanik bilježi više rezultata koji se vrednuju kao 4 ili 5 to označava i veću razinu problema.

 

Anastazija Kalčić, stručna suradnica psihologinja

 

Literatura:

Razum, J., & Glavak-Tkalić, R. (2025). Prevalence and impact of Internet Gaming Disorder: A population-based study. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace19(1), Article 1.

https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Video-Games-Youth-091.aspx?WebsiteKey=a2785385-0ccf-4047-b76a-64b4094ae07f

https://ovisnosti.hzjz.hr/video-igre/

https://csi.hr/wp-content/uploads/2024/02/DSI-2024-Sve-sto-zelite-i-trebate-znati-o-videoigrama-web.pdf

 

 

Skip to content